4 errors habituals quan dissenyes un catàleg comercial

Índex de continguts:

Abans no es passa tota la informació al dissenyador per a que prepari el catàleg de l’empresa, és important seure i plantejar continguts i objectius d’aquest catàleg. 

Et destaco 4 punts que a vegades es passen per alt a l’hora de dissenyar un catàleg comercial.

1- No tenir en compte l’opinió dels comercials al dissenyar un catàleg comercial

Els comercials tenen contacte directe amb el client final.

Es tracta d’una obvietat però que molt sovint es passa per alt. Els comercials són els qui parlen amb el client que finalment farà la compra. I per això saben quines són les preguntes habituals que més es fan.

  • Aquestes característiques del producte vénen de sèrie o són complements addicionals?
  • Es pot pagar a terminis?
  • Quin és el plaç d’entrega habitual?

Les de l’exemple poden semblar preguntes bàsiques i que tothom hi pensaria. Però el qui dissenya el catàleg comercial (ja sigui un dissenyador intern com extern) és possible que estigui en una oficina davant d’un ordinador tot el dia. Per tant les seves preocupacions diàries no són les mateixes que els clients finals o la dels comercials. Segurament tindrà un criteri estètic (important, però no l’únic) a l’hora de definir a on posa cada element del catàleg. Però, aquest criteri respon a les necessitats per a fer una venda?

Si hi ha una característica especial del producte, hi tenim una foto per ensenyar-la? Queda descrit a algun lloc? Quan el comercial està exposant la informació al client, és important que els elements de què parla estiguin impresos en paper i que els pugui anar assenyalant. Un catàleg comercial és una eina de suport visual molt potent.

Els comercials són els qui detecten que potser hi ha algun element de l’antic catàleg que no interessa a ningú. I que, en canvi, en fa falta algun que no hi és. Potser no es poden introduir tots els elements sol·licitats, però és necessària una reunió amb els comercials per determinar aquestes necessitats.

A vegades, la comunicació entre diferents departaments d’una empresa, no és tan fluida com hauria de ser. És important que el Departament de Màrqueting vagi de la mà del Departament Comercial. Això, en el cas de PyMES que tenen aquests departaments. Però en empreses més petites o negocis familiars, també es pot presentar aquest problema. Potser el comercial és el mateix gerent. Però, s’ha assegut a valorar les necessitats per a fer la venda?

2- No definir el públic objectiu que llegirà el catàleg comercial

Un punt bàsic també. A qui va dirigida la informació del catàleg? Als distribuïdors? Al client final? I aquest client, com és? Quina edat té? Quins punts li interessen més del producte o servei que s’ofereix?

El disseny i la maquetació del catàleg comercial serà molt diferent segons si va dirigit a un públic o a un altre

Per exemple, els fulletons gratuïts dels supermercats tenen unes característiques  específiques. Tant de continguts (les ofertes del moment), com de la qualitat del paper (més econòmic), ja que tenen una vida útil menor. Estan dissenyats per arribar a un rang de públic molt ampli i per captar l’atenció immediata.

Aquestes característiques són, molt diferents que les d’un catàleg comercial dissenyat per a un producte de preu més elevat. Com per exemple una botiga de mobles. Dirigit a un públic més específic. La qualitat d’un sofà, per exemple, s’ha de veure reflectida a l’estètica, al material de la impressió i al disseny del catàleg. El paper a utilitzar pot ser de major gramatge, amb textures, amb impressió UVI per a definir amb brillos una imatge determinada,…

Detall de catàleg de producte amb vernís UV destacant el producte.

Els catàlegs que es reparteixen en una Fira Comercial també poden tenir unes característiques específiques. Ja que d’entre tots els visitants que passin per un estand, no tots són clients 100% interessats, sinó que hi ha gent de pas i que només passeja. Així, pot plantejar-se un catàleg de continguts més reduïts i més econòmic en la seva impressió. De manera que es pugui repartir a l’engròs i reservar els catàlegs comercials de més qualitat pels clients més interessats o per a les visites presencials posteriors. 

3- Descarregar les fotografies pel catàleg de la web del proveïdor

En empreses on hi ha un departament de màrqueting és difícil que es cometi aquest error. Però a vegades el client subcontracta el disseny i per tant, ha de subministrar els textos i fotografies que vol incloure.

Descarregar les fotografies d’una web (encara que sigui la del proveïdor oficial de l’empresa) és un error. Ja que aquestes imatges estan optimitzades per a poder ser vistes en pantalla. Els seus colors es trobaran en format RGB i a més tindran una resolució de 72 ppp (píxels per polsada). Aquesta resolució és bona per a veure-la en una pantalla, però no per a ser impresa. Per a poder imprimir els catàlegs correctament, les imatges han de tenir un mínim de 300 ppp per a evitar que es vegin pixelades.

Catàleg comercial revista amb grapa

Per tant, si ets distribuïdor d’alguna marca específica, demana a la casa mare que t’enviï fotografies retocades i amb la resolució suficient. O sigui, fotos bones i que a l’imprimir quedin ben definides!

4- No definir continguts, ni distribuir-los a l’espai disponible

Altre cop, t’has d’asseure amb tranquil·litat abans de dissenyar res. No cal ni obrir l’ordinador. Amb un paper i bolígraf es defineix les pàgines que es volen emplenar. Si la mida del catàleg comercial és de foli, es dibuixen tants rectangles com pàgines. Si és un format a mida, es dibuixa la forma que convingui.

A partir d’aquí es tracta d’anar emplenant a mà alçada els textos i fotos que es volen posar. El repartiment de l’espai canviarà molt si:

  • Les imatges han de ser verticals o horitzontals? 
  • Les fotos han d’emplenar tot el fons del paper o si pel contrari s’han de presentar en quadrícules petites? 
  • Hi van taules amb dades tècniques? 
  • O només hi ha text comercial? 

Tot això són elements que s’han de tenir clars, ja que si es van decidint sobre la marxa, et pots trobar que amb el catàleg comercial quasi acabat, s’ha de refer de dalt a baix.

Igual que en el punt 3, els departaments de màrqueting o dissenyadors freelance ja ho tenen en compte. Però a vegades el responsable de la compra dels catàlegs (sigui el gerent, propietari o responsable de compres) no ho té en compte i dificulta la tasca de maquetar correctament. 

Si el catàleg comercial es planteja bé des de l’inici, les virtuts de l’empresa, del producte o del servei que es volen destacar quedaran ben definits i de retruc, la tasca dels comercials (i els resultats) en sortiran beneficiats!

Si t'ha agradat l'article, pots compartir-lo
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp