Este articulo también esta disponible en: ES
L’ús principal d’un catàleg comercial és que sigui una guia de compres. La gamma de productes o serveis d’una empresa es presenta de manera atractiva i entenedora. Així, pots exposar de la millor manera el que ofereixes.
Índex de contingut:
- La importància de tenir un catàleg comercial
- Formats en què es pot fer un catàleg comercial
- Què és millor? Un catàleg imprès o un catàleg digital?
- Avantatges dels catàlegs impresos
- Avantatges dels catàlegs digitals
La importància de tenir un catàleg comercial
La creació d’un bon catàleg, pot suposar una diferència notable en termes de vendes. Així que a l’hora de dissenyar-lo és imprescindible que siguin:
- Catàlegs funcionals
Els usuaris no s’han de perdre quan l’utilitzin. El catàleg ha de ser intuïtiu i fàcil d’utilitzar. Quan es consulti, el client no s’ha de perdre enmig de les pàgines sense saber on és l’element que busca.
- Catàlegs atractius
El disseny ha de ser modern, amb bones fotografies, amb tipografia elegant, impresos en paper de qualitat,… Tot el que es transmet des del catàleg s’associa a la teva empresa.

Formats en què es pot fer un catàleg comercial
Quan es dissenya un catàleg comercial, s’utilitzen eines digitals com ara InDesign, Illustrator, Photoshop i programes similars. Però el resultat d’aquesta feina es pot presentar de dues maneres:
- Catàleg comercial imprès
Els de tota la vida! O sigui, un cop has dissenyat i maquetat el catàleg comercial, l’envies a impremta i tens còpies físiques per repartir entre els teus clients o potencials clients.
- Catàleg digital
Es pot presentar de diferents maneres. Un pdf enviat per e-mail, un flipbook penjat a la web, una app,… Bàsicament es tracta del catàleg en format digital per a ser visualitzat online.
Què és millor? Un catàleg imprès o un catàleg digital?
Doncs depèn. Quin tipus de negoci tens?
Opció 1) Tens un negoci totalment online
Per exemple, si el que tens és un e-commerce sense botiga física i la teva comunicació amb els clients és a partir de Google Ads, Facebook Ads, E-mail màrqueting,… Llavors no té sentit que utilitzis una eina física com els catàlegs comercials de paper. Fes ús dels catàlegs digitals!
Opció 2) Tens un negoci físic
En aquest cas, el que faria és combinar el catàleg imprès amb el catàleg digital.
Què vull dir amb això? Doncs que el catàleg imprès té una sèrie d’avantatges que pots utilitzar per a les vendes. Però…
…com que per a imprimir-lo abans l’has de preparar digitalment, aprofita aquesta feina per a fer-ne ús als teus canals digitals! Utilitza l’arxiu que s’ha generat per a imprimir el catàleg per reforçar la teva presència online.

Avantatges dels catàlegs impresos
Els catàlegs impresos segueixen sent una de les millors eines de venda del món.
El fet de tenir una publicació impresa en paper, presenta certs avantatges respecte al format digital.
Visibilitat de marca
El catàleg imprès és un objecte que generalment es guarda en un escriptori o estanteria. La seva presència física fa que la teva marca s’exposi constantment als clients.
Facilitat d’ús
Molts usuaris prefereixen remenar els continguts físicament. Els catàlegs impresos són de fàcil consultar per a persones de totes les edats.
És cert que també hi ha molta gent que prefereix el minimalisme i que no li agraden els catàlegs voluminosos que són feixucs de repassar (jo mateix els prefereixo breus que no pas gegants). Però això es pot resoldre amb un plantejament adequat de continguts. Evitant l’excés i fent un disseny fàcil i entenedor.
Llegibilitat
Hi ha diferents eines que un comercial pot utilitzar durant la venda. Vídeos, fotos, fitxes tècniques,… El catàleg comercial n’és una de les més fàcils i còmodes.
Mentre el comercial exposa els avantatges del producte o servei, pot utilitzar un catàleg ben dissenyat per anar assenyalant els punts destacables. A més, el client es pot quedar el catàleg per a repassar-lo a posterior.
Cerca ràpida
Un catàleg imprès permet afegir punts de separació a les pàgines que t’interessen més.
A vegades, quan he de preparar pressupostos de regal promocional amb moltes propostes diferents, acabo amb 3 o 4 catàlegs sobre la taula, de marques diferents i amb post-its a les pàgines que m’interessen. De manera que puc fer el repàs final més còmodament que si estigués remenant online amb 10 o 12 pestanyes obertes a la vegada. Segur que a molts dels teus clients també els hi agrada treballar d’aquesta manera!

Avantatges dels catàlegs digitals
Diferents formats digitals, amb diferents nivells d’interacció
Els catàlegs digitals es poden presentar de diferents maneres. La més senzilla de les quals és un pdf.
- Format pdf
Generalment es crea un catàleg digital en format PDF, per a un lliurament ràpid i fàcil als usuaris interessats. El més fàcil és penjar-lo a la web per a que els potencials clients se’l puguin descarregar.
Una altra opció per a distribuir el catàleg digital és enviant un mailing a les bases de dades de la teva empresa amb una crida a l’acció per a descarregar-se’l.
- Flipbook
També és possible crear un flipbook amb un software específic. Els flipbooks són publicacions interactives online que simulen les revistes de paper. Segur que els has vist alguna vegada. Sembla que vas girant les pàgines del pdf com si fullegessis una revista. També s’hi poden incloure enllaços, vídeos, controlar l’analítica, etc.
- App
Una altra opció és crear una aplicació digital per a que els clients se la descarreguin i tinguin una interacció d’usuari més alta.
Estalvi en costos
Partint de la base que ja tens una web, correu electrònic, etc. I comptant que el cost de dissenyar el catàleg comercial tant el tens en el format físic com en el digital. Llavors els catàlegs digitals presenten un estalvi en comparació amb els costos d’impressió i distribució, ja que són gairebé nuls.
Compartir i promocionar el teu document és més immediat, ja que només has de penjar-lo al teu web i ja el tens compartit. Per això comentava més amunt que mai elegiria fer només un catàleg imprès. Aprofitaria l’arxiu de la impressió per a fer-ne difusió online.
Article recomanat:
4 errors habituals a l’hora de dissenyar un catàleg comercial
Si tens més preguntes perquè estàs pensant en preparar els catàlegs impresos del teu negoci, consulta’m sense cap compromís. Pots enviar un email a marc@kado.cat o emplenar el formulari adjunt.