La màquina de cafè de totes les empreses del món
Durant molts anys tots els despatxos i empreses del món han tingut 2 centres neuràlgics IM-PRES-CIN-DI-BLES:
La màquina del cafè i la fotocopiadora
Si vols estar al dia de les xafarderies i de l’actualitat de la feina, allà hi has de ser.
I va ser precisament a la màquina de cafè d’una agència de disseny alemanya on el 2018 va nèixer una idea que demostra que la mentalitat del segle XXI no té res a veure amb la del segle passat.
Sobre la iniciativa Grace of Waste
L’estudi de Disseny Peter Schmidt Group té un repte amb nom propi. Es tracta de Grace of Waste, una iniciativa que el que busca és utilitzar els residus del dia a dia per a fabricar productes útils i ben dissenyats.
I amb aquesta filosofia volen inspirar reflexió sobre l’ús que fem de les coses i sobre la sostenibilitat d’aquestes.
El fet que, es posi en perill la contaminació ambiental de la nostra terra és un problema macrosocial i nosaltres, com a dissenyadors, ens hauríem de preguntar com hi podem contribuir.
Heidrun Angerer (Directora creativa executiva i responsable d’aquest projecte)
Un dels productes resultants d’aquest concepte són els sabons fabricats per la campanya de Nadal del 2018.
I diràs:
“Però què té a veure amb la màquina de cafè??”
Doncs molt.
Els residus de tot el cafè consumit a l’agència s’acostumaven a tirar i de sobte, van passar a ser la matèria prima del regal promocional que van fer als seus clients i socis:
Sabó sostenible reciclat del cafè.

La idea doncs estava totalment alineada amb la iniciativa Grace of Waste. El marro del cafè no s’hauria de considerar un residu, ja que té propietats molt valuoses.
- és un neutralitzant de l’olor
- és un bon fertilitzant
- és un colorant natural
- s’utilitza molt en el camp de l’estètica, ja que incentiva la circulació sanguínia, la renovació de cèl·lules i la seva regeneració
Utilitzar els residus del dia a dia per a fabricar productes útils i ben dissenyats.
Sabó sostenible reciclat del cafè
Després de recollir i assecar el cafè a l’oficina durant dies, es va realitzar una composició dels ingredients i de les fragàncies. A partir d’aquí, es va encarregar la producció de prop de 2.000 pastilles de sabó sostenible reciclat del cafè de 3 tipus diferents.
- El sabó “Nativity” que té un efecte descongestionant i els creadors el recomanen per utilitzar-lo en viatges de negocis i per al jet lag
- El sabó de massatge “Equilibrium” que proporciona relaxament
- El sabó “Awakening” que és revitalitzant, ideal per a la pell cansada després d’un dia de treball

Packaging reciclat per a regalar el sabó sostenible reciclat del cafè
L’envàs també es va crear amb els mateixos criteris de sostenibilitat que el sabó.
La caixa negra interior estava feta amb paper de tassa de cafè 100% reciclat. I la tapa marró estava feta amb paper kraft reciclat.
Però no s’acaba aquí!
Els dissenyadors van idear una tipografía nova pel poster adjunt al regal que consumeix un 20% menys de tinta respecte a altres tipus de lletra més estàndard.
La caixa s’ha gravat i tallat amb làser i s’utilitzen acabats que no siguin nocius amb el medi ambient.

Quins van ser els beneficis de regalar sabó sostenible reciclat del cafè?
La campanya de regal de l’empresa va aconseguir 3 objectius:
- Fer pensar als consumidors finals sobre els hàbits de consum, de reciclatge i de com es poden millorar
- Ensenyar a dissenyadors i marques el potencial de crear productes sostenibles que no estan renyits amb un disseny excel·lent
- L’ús del sabó sostenible personalitzat com a regal promocional és en realitat una targeta de presentació del treball de l’agència
En paraules de Florian Schaake, directora de disseny del Peter Schmidt Group:
Ens ofereix la possibilitat de demostrar als nostres clients la meticulositat de com procedim a l’hora de desenvolupar campanyes i com de ben pensats són els nostres conceptes
I la campanya va donar resultats empresarials.
Arran de rebre el regal promocional en forma de caixa amb sabons sostenibles personalitzats, l’agència va rebre consultes concretes de projectes dels clients. Aquests volien transmetre una actitud més responsable envers la gestió dels recursos dins de la seva pròpia empresa.

A més de l’interès dels seus propis clients, també han rebut el reconeixement a través de diferents premis internacionals:
- ADC Germany 2019, Sustainable Design – Silver
- Berliner Type Award 2019, B2B Direct Mailing – Silver
- Red Dot Award Communication Design 2019 – Packaging and Sustainability
- iF DESIGN AWARD 2020
- Promotional Gift Award 2020 – Best Practice (per a més informació sobre els Premis Regal Internacional en l’apartat de Bones Pràctiques fés clic a l’enllaç)